CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, August 14, 2012

kepingin Sup Bayam

ok... nak ngaku nieh .. yg fa ni mmg TAK SUKA MAKAN SAYUR huhu.... mmg payah la klu nk tngok fa ni makan sayur... klu makan pon pilih2 n ikut mood.. dalam sebulan tu .. ade la sekali fa makan .. hehehhee

hmmm  sejak seminggu dua ni mmg kepingin nak makan sup bayam... pembawak budak agak nye...huhu .. so tadi gigihkan diri wat sup bayam .. khas utk baby dlm perut ni .. hehehe

Semangkuk ni ... fa tinggal sket je utk hubby  hehehe dia pon mcm pelik je tngok fa berselera makan sayur ... siap tanye lagi... lepas ni ngidam nak makan sayur ape lak ? hahahhaa ....
sebenarnye sedap gak bayam ni kan ... hmm dlm minda ni da set da .. smua sayur hijau tu pahit .. sbb tu x tertelan.. so far Alhamdulillah .. ok je fa makan bayam... best2 .. nnti nak wat bayam goreng blacan lak .. kekekkeee


6 khasiat bayam untuk kesihatan kita bersama 
1. Tulang yang lebih kuat – makan bayam boleh mengelakkan kita dari osteoporosis. Jadi, tak perlu kita terlalu bergantung pada makanan tambahan yang mungkin terlalu mahal. Dengan sumber vitamin K yang terbaik dari bayam, ia cukup membantu penyerapan kalsium oleh tulang dengan maksimum!
2. Membina salur darah yang lebih baik – kaya dengan zat besi! zat besi penting dalam membina sel darah merah (tukang bawa oksigen ke seluruh badan). Jadi, kalau kurang zat besi, kita rasa lemah saja, mudah mengantuk, mudah hilang tenaga batin, dan akhirnya boleh dapat anemia.
3. Jantung yang lebih sihat – kaya dengan sumber antioksidan. Maka, sudah tentu bagus untuk mencegah terkumpulnya plak kolesterol pada arteri (kalau tersumbat di saluran arteri jantung, maka risiko untuk dapat sakit jantung amatlah tinggi!). Bagus juga dalam mengawal tekanan darah.
4. Mencegah kanser – adanya flavanoid mampu mencegah jangkitan pada tubuh. Maka, risiko untuk dapat kanser kolon, ovari, paru-paru dan kanser prostat akan berkurang.
5. Bagus untuk ibu hamil – ada 2 benda yang penting untuk ibu mengandung. Vitamin A untuk pembentukan paru-paru dan folat untuk pembentukan sistem saraf yang lengkap. 2 benda ni ada dalam bayam. InsyaAllah, mudah-mudahan dapat mencegah kekurangan seperti bibir sumbing.
6. Miliki mata yang sihat – nak mata yang kekal sihat? Amalkan makan secawan bayam dalam makanan kita. InsyaAllah penglihatan kita kekal sihat. Lutein yang ada dalam bayam juga mampu melindungi mata dari proses penuaan yang ikut berubah seiring usia.


No comments: